Barok Dönemi Resim Sanatı’ nda Bilmeniz Gereken 7 Önemli Resim
Barok Dönemi Resim Sanatı‘ nı güçlü duyguları araştırıyor ve azizleri ve yöneticileri ilişkilendirilebilir bir şekilde tasvir etme eğilimindeydi. Tüm zamanların en popüler ve tanınan stillerinden biri olan Barok, günümüzde hala büyük bir öneme sahiptir. Barok Dönemi Resim Sanatı , Rönesans stili ve Maniyerizm modası geçtikten sonra 1600’lerde ortaya çıktı. Rönesans’ın antik çağlardan esinlenen sanatı denge, uyum ve sıkı simetrik kompozisyona dayanırken, Barok kaos ve hızlı hareketi temsil ediyordu. Sanatçılar, Barok Dönemi Resim Sanatı‘nda izleyicinin dikkatini çekmeyi amaçlayarak alışılmadık açılar ve karmaşık kompozisyonlarla deneyler yaptılar.
Barok Dönemi Resim Sanatı: Bakire Meryem’in Ölümü, Caravaggio
Caravaggio’nun karanlık ve duygusal eseri, yaratıldığı dönemde hararetli ve yoğun bir tartışmaya yol açtı. Avukat Laerzio Cherubini, eseri Roma’daki bir Karmelit kilisesi için sipariş etti, ancak son anda fikrini değiştirdi. Resim artık tartışmasız bir hazine olarak görülse de, komisyoncu Meryem Ana tasvirini skandal ve müstehcen bularak resmin parasını ödemeyi reddetti. Birçok kişi Caravaggio’nun tablo için poz vermesi için bir seks işçisine para ödediğine inanırken, diğerleri Meryem Ana’nın ayak bileklerinin boğulmuş bir cesedin ayak bileklerine benzediğinden şikayet etti.
Caravaggio’nun natüralizminin reddedilmesinin teolojik gerekçeleri de vardı. Katolik kilisesi, Meryem Ana’nın göğe yükselişinin onun ölmeden gerçekleştiğine inanır, bu da onun diri diri göğe yükseldiği anlamına gelir. Caravaggio bu inanca karşı çıkarak Meryem’i ölü ve yas tutan havarilerle çevrili olarak resmetti. Dahası, Caravaggio sahneyi kasıtlı olarak kutsallığın tüm işaretlerinden arındırdı. Meryem’in statüsünü belirten tek unsur, başının etrafındaki ince bir haleydi. Natüralizm, keder ve üzüntü, Barok‘ un izleyicide şefkat ve duygusal tepki uyandırma fikrine uygun olarak işledi. Ancak kilise yetkilileri bunu aşırı buldu.
Barok Dönemi Resim Sanatı: Johannes Vermeer’in İnci Küpeli Kız tablosu
Hollanda Barok Dönemi‘ nin başlıca şaheserlerinden biri olan Vermeer’in İnci Küpeli Kız tablosu neredeyse iki yüzyıl boyunca göz ardı edildi. Kötü saklama koşulları nedeniyle neredeyse yok oluyordu. Vermeer 1675’te yoksulluk içinde öldü ve sanat koleksiyoncuları ve uzmanları tarafından ancak 1880’lerde yeniden keşfedildi. Büyüleyici ve hipnotize edici olmasına rağmen, İnci Küpeli Kız, Vermeer’in diğer eserlerinden kompozisyonel olarak çok farklı olduğu için çok fazla şüphe uyandırdı. Birkaç sanat sahtecisi, bu görüntüye dayanarak sahte Vermeer’ler üretti ve bunlar kısa sürede sanat uzmanları tarafından tespit edildi. En ünlü örneklerden biri, efsanevi sanat sahtecisi Han van Meegeren’in bir arkadaşı tarafından çizilen Gülümseyen Kız tablosuydu.
Genellikle Vermeer ev sahneleri çizerken, İnci Küpeli Kız , modelin doğrudan izleyiciye baktığı, yarı profilden kırpılmış yakın çekim bir portredir. Bazı Vermeer uzmanları, modelin Vermeer’in kızı Maria olduğuna inanırken, diğerleri daha da ileri giderek tuvalin arkasındaki kişinin o olduğunu öne sürer. Vermeer’in ailesiyle ilgili kanıtlar sınırlı olsa da, Maria’ya resim yapmayı öğrettiğinden eminiz. Bir versiyon, Johannes Vermeer’in en deneysel resimlerinin aslında kızı tarafından yapıldığını öne sürüyor.
Barok Dönemi Resim Sanatı: Diego Velazquez’in Las Meninas’ı
İspanyol Barok Sanatçısı Diego Velazquez, İspanyol Kraliyet Sarayı’nın önde gelen ressamı oldu. Dünyaca ünlü tablosu Las Meninas , kraliyet ailesi tarafından sipariş edilmişti ve karmaşık ve incelikli kompozisyonuyla Avrupa çapında hızla ünlendi.
Habsburg ailesinin İspanya kolu, yüzyıllardır süregelen akraba evliliğinden öylesine zarar görmüştü ki, ebeveynlerinin zenginliğini ve gücünü miras alabilecek kadar uzun yaşayabilecek sağlıklı bir çocuk yetiştirmek neredeyse imkansız görünüyordu.
Velazquez’in resmettiği sarışın kız, İspanyol Avusturya Kraliçesi Mariana ile amcası Kral IV. Philip’in beşinci ve hayatta kalan tek çocuğu olan İnfanta Margaret Theresa’ydı. Deforme olmuş Habsburg yüz hatlarını paylaşmasına rağmen Margaret Theresa oldukça sağlıklıydı ve ailesinin tüm umutlarını ve hayallerini temsil ediyordu.
İnfanta’nın ebeveynleri de resimde mevcuttur, ancak hemen görünmezler. Yan yana duran Kral ve Kraliçe arka plandaki aynada yansıtılır. Böylece izleyiciler kendilerini kraliyetin yerinde bulurlar, bu da Habsburgların imajlarını demokratikleştirme çabalarının bir parçasıydı. Velazquez ayrıca kendisini onların portresini çizerken resmetmiştir.
Barok Dönemi Resim Sanatı: Judith Holofernes’in Başını Kesiyor – Artemisia Gentileschi
Artemisia Gentileschi, zamanının yerleşik kadın sanatçılarının nadir bir örneğiydi. Zengin ve ayrıcalıklı kadınlar Rönesans’tan beri sanat eserleri sipariş etmede önemli bir rol oynamış olsalar da, çok azı resim yapma fırsatına sahipti. Gentileschi’nin eserleri kadınlar ve onların deneyimleri etrafında şekillenir ve sıklıkla şiddet, öfke ve intikam yönleriyle ilgilenir. Gentileschi , saldırganını mahkum etmek için uzun ve insanlık dışı bir yargılamadan ve hatta işkenceden geçmek zorunda kalan bir tecavüz mağduruydu. Tecavüzcü, aynı zamanda Agostino Tassi adlı bir sanatçı, suçlu bulundu, ancak kısa süre sonra herhangi bir açıklama yapılmadan gözaltından serbest bırakıldı.
Judith, Gentileschi zamanında popüler bir vatansever kahramandı ve kahramanlığı ve başkalarının güvenliği için kendini feda etme isteğini temsil ediyordu. Eski Ahit hikayesine göre, Kudüs’ü işgalden kurtarmak için Asurlu bir general Holofernes’i baştan çıkaran ve onu öldüren Yahudi bir duldu. Ancak yıllar geçtikçe karakterin temsili değişti. On dokuzuncu yüzyılın sonlarında, Judith’in imajı beklenmedik bir şekilde değişti: Kadınsı vatanseverliğin sembolü yerine, kurnaz kadın doğasının ve kana susamışlığın bir simgesi olan başka bir femme fatale oldu . Böylesine dramatik bir değişimin kökleri muhtemelen Judith ve Vaftizci Yahya’nın başının kesilmesini emreden bir başka Eski Ahit karakteri olan Salome’nin yüzeysel benzerliğinde yatıyordu.
Barok Dönemi Resim Sanatı: Georges de La Tour’un Tövbekar Magdalene’si
Fransız Barok ustası Georges de La Tour, Carravagio’nun takipçisiydi ve onun imzası olan ışık ve gölge kontrastını kullanıyordu. Caravaggio’nun aksine, basit formları tercih etti ve aynı konuyu sıklıkla birkaç kez tekrarladı, ta ki eseri mükemmel, neredeyse minimalist bir duruma ulaşana kadar.
Meryem Mecdelli, günahkâr yaşam tarzından vazgeçen ve hayatını inanca adayan İsa’nın öğrencisiydi. Yaygın inancın aksine, İncil onu hiçbir zaman bir fahişe olarak tanımlamamıştır. Bu yorum ancak altıncı yüzyılda, büyük olasılıkla Papa I. Gregory tarafından yapılan bir hatanın sonucu olarak ortaya çıkmıştır . La Tour’un Magdalene’i tövbesinde aşırı ve abartılı duygular göstermez. Onun tövbesi, birinin eylemlerinden derin bir şekilde pişmanlık duymasının kişisel, içsel bir eylemidir. İnancına göre, geçmiş günahlarını yüksek sesle kınamasına gerek yoktur. Etrafındaki nesneler, o dönemde popüler olan vanitas resimlerine referanslar olarak yorumlanabilir. Meryem’in kucağındaki kafatası ölümlülüğü temsil ederken, mum ışığını yansıtan ayna, geride bıraktığı dünyevi kibri hatırlatır.
Barok Dönemi Resim Sanatı: Annibale Carracci’nin Yas Tutulan Ölü Mesih’i
Barok Sanatı ani ve devrim niteliğinde bir sanatsal buluş değildi, Katolik kilisesi tarafından onaylanan ve tasarlanan bir propaganda aracıydı. Protestan Reform hareketi dini sanata karşı acımasızca savaşırken, Katolik yetkililer takipçilerine daha yakın olmaya karar verdiler. Sanatın ilişkilendirilebilir ve dikkat çekici olması, duygusal bir tepki uyandırması gerekiyordu. O zamanın Katolik öğretilerine göre, gerçek inancın akıl ve mantıkla hiçbir ilgisi yoktu ve yalnızca duygu ve hislere dayanıyordu. Barok Sanatı bu duygusal yakıtı sağladı.
Annibale Carracci, İtalyan Barok‘ unun duygusal yelpazesini en üst düzeyde araştıran öncülerinden biriydi. The Dead Christ Mourned adlı tablosu stoacı ve sessiz bir Pieta değil , gürültülü, acı dolu ve yürek parçalayıcı bir kayıp ve keder sahnesidir. Meryem Ana, oğlunun bedenini kollarında tutarken bilincini yitirir, Mecdelli Meryem, Kleofas Meryem ve Salome ise etraflarında ağlar ve feryat eder. İncillere göre, Kleofas Meryem ve Salome İsa’nın çarmıha gerilmesinde hazır bulunan kadın havarilerdi. Daha sonra boş mezarını keşfettiler.
Barok Dönemi Resim Sanatı: Rembrandt’ın Anatomi Dersi
İtalyan ve İspanyol Barok Sanatçıları dini ve mitolojik sahnelere odaklanırken, Alman ve Hollanda sanatı laik sanat, portre ve günlük yaşam sahnelerine odaklandı. Bunun nedeni çoğunlukla bu bölgelerde baskın bir din olan Protestanlıktı. Kilise boyalı imgelere tapınmayı yasakladığı için sanatçılar yeni konular, yeni ikonografi ve yeni patronlar aramak zorundaydı.
Rembrandt van Rijn, Hollanda Barok Dönemi‘ nin en ünlü sanatçılarından biriydi ve ışık ve gölgeyi benzersiz bir şekilde ele alışıyla tanınıyordu. Komisyoncuları genellikle çok üyeli loncaları veya örgütleri temsil ediyor ve grup resminde tasvir edilmeyi istiyorlardı. Rembrandt’ın olağanüstü kompozisyon duygusu, birinin görünürlüğünü tehlikeye atmadan birden fazla figürü düzenlemesine olanak tanıyordu. Korkunç Dr. Nicolaes Tulp’un Anatomi Dersi tablosu Amsterdam Cerrahlar Loncası tarafından sipariş edilmişti. Arşivler, resimdeki her kişinin adını, hatta Doktor Tulp tarafından diseksiyon yapılan ölü bir adamın adını bile korumuştu. Aris Kindt adlı adam, silahlı soygun nedeniyle ölüme mahkûm edilmiş bir suçluydu. Ölen suçluların bedenlerinin tıp öğrencilerine teslim edilmesi uygulaması popülerdi ve hızlı çürümeyi önlemek için çoğunlukla sonbahar ve kış aylarında gerçekleşiyordu.
1- Barok Dönemi Heykel Sanatı incelemek için TIKLAYINIZ
2- Barok Dönemi Mobilya Sanatı incelemek için TIKLAYINIZ